עיצוב מרחבי למידה

בית הספר, כחממה חברתית ולימודית, מהווה בסיס ומקור השראה לכישורי החיים ולהעצמת התלמידים.   לעיצוב בית הספר יש השפעה עצומה על חווית הלמידה של הילדים, ובהתאמה- אחריות ערכית גדולה עלי כמעצבת מרחבי למידה.

לאורך ההיסטוריה, המודל הפדגוגי של כיתת לימוד היה המורה כמקור הידע הבלעדי.

בהתאם לכך, עשרות שנים שלא השתנה מבנה כיתת הלימוד:

טורים של שולחנות תלמידי שמופנים כולם אל הלוח ואל המורה שיושב בסמוך לו.

בשנים האחריות אנו עדים למגמה פדגוגית חדשה בבתי הספר בארץ ובעולם, שעיקרה מעבר מלמידה של שינון ללמידה משמעותית וחווייתית.

תהליך הלמידה הופך ליותר חוויתי, ועם יותר אחריות אישית וחברתית עבור התלמידים:  העצמת היכולת של התלמידים לאתר מקורות מידע, לחקור, לנתח סיטואציות ולמצוא פתרונות בעבודת צוות, ליצור ולמצוא הקשרים בין תחומי עניין שונים ולפתח את החשיבה היצירתית.

המורה מתווה את הדרך, מכוון ומנחה את התלמידים לדרכי פעולה ולמידה , והופך למעין מנטור עבור התלמיד.

בהתאם לכך, מבנה הכיתה המסורתית משתנה, ומתפתחת התפיסה של הכיתה כסביבה דינמית, נעימה, מעוררת השראה ויצירתיות בתלמידים.


 

בית הספר, כחממה חברתית ולימודית, מהווה בסיס ומקור השראה לכישורי החיים ולהעצמת התלמידים.   לעיצוב בית הספר יש השפעה עצומה על חווית הלמידה של הילדים, ובהתאמה- אחריות ערכית גדולה עלי כמעצבת מרחבי למידה.

לאורך ההיסטוריה, המודל הפדגוגי של כיתת לימוד היה המורה כמקור הידע הבלעדי.

בהתאם לכך, עשרות שנים שלא השתנה מבנה כיתת הלימוד:

טורים של שולחנות תלמידי שמופנים כולם אל הלוח ואל המורה שיושב בסמוך לו.

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה פדגוגית חדשה בבתי הספר בארץ ובעולם, שעיקרה מעבר מלמידה של שינון ללמידה משמעותית וחווייתית.

תהליך הלמידה הופך ליותר חוויתי, ועם יותר אחריות אישית וחברתית עבור התלמידים:  העצמת היכולת של התלמידים לאתר מקורות מידע, לחקור, לנתח סיטואציות ולמצוא פתרונות בעבודת צוות, ליצור ולמצוא הקשרים בין תחומי עניין שונים ולפתח את החשיבה היצירתית.

המורה מתווה את הדרך, מכוון ומנחה את התלמידים לדרכי פעולה ולמידה , והופך למעין מנטור עבור התלמיד.

בהתאם לכך, מבנה הכיתה המסורתית משתנה, ומתפתחת התפיסה של הכיתה כסביבה דינמית, נעימה, מעוררת השראה ויצירתיות בתלמידים.

עיצוב בתפיסה רב מימדית– עד לפני כמה שנים עיצוב בית הספר היה דו מימדי, התמקד בכיתות ובמסדרונות ועיקרו היה בהעברת ערכים חינוכיים.

היום ברור שעיצוב נכון מעניק לבית הספר  ניראות רב מימדית. הרעיון העיצובי עובר כחוט השני מהקירות, דרך הריצפה ומטפס לתקרה.

לחשיבות הפונקציונאלית שבבחירת הריהוט מתווספת משמעות אסטטית שיוצרת חווית עיצוב מושלמת.  העיצוב הרב מימדי מעניק ערך מוסף להעברת המסרים והערכים של בית הספר בצורה חוויתית ומהנה לתלמידים ולמורים.

שימוש בצבע- לכל צבע יש משמעות אנרגטית שמשפיעה על האוירה שתשרור בכיתה. עיצוב נכון ומאוזן בצבע יוצר הרמוניה נעימה ומעוררת ענין- בהתאמה לגילאי הילדים ולייעוד הכיתות.

תאורה- תכנון נכון של כמות האור בכיתה משפיע על עירנות וחיוניות התלמידים. במרחב הלמידה העכשווי יש לתת את הדעת לרבגוניות הכיתה, ולתכנן תאורה דינמית למצבים משתנים- תאורה מלאה, תאורה מותאמת למצגות מוקרנות, תאורה ממוקדת למיצגים ועוד..

קשר עם החוץ-חלונות גדולים מהם משתקף נוף טבעי או צמחיה, השוטפים באור יום את מרחבי הלמידה והמסדרונות, מעניקים תחושה של מרחבים פתוחים וחיבור לטבע, מסייעים לפתיחות מחשבתית  ומהווים תמריץ לאווירה חיובית בבית הספר.

חשוב לציין שבעזרת תכנון עיצובי נכון ניתן להעניק תחושת מרחב גם במבנה קיים עם חלונות נתונים.

ריהוט דינמי– במרבית בתי הספר הלמידה בכיתות אם ולא בכיתות ייעודיות למקצוע. לפיכך נדרשת גמישות בהתאמה מהירה של הכיתה לאופי הלמידה במעברים בין השיעורים.

שולחנות מודולריים וכסאות ניידים המאפשרים התאמה וגמישות בתצורת הישיבה והלמידה  בכיתה.

מרחבים בין הכיתות– הענקת משמעות אסטטית, ערכית וחברתית למסדרונות ולמרחבים שבין כיתות הלימוד יוצרת בתלמידים תחושת הזדהות ושייכות לבית הספר, ושומרת על רצף רעיוני וויזואלי בין השיעור בכיתה להפסקה.

מחקרים מוכיחים שתלמידים הנמצאים באווירה חיובית מסוגלים לייצר יותר הקשרים המובילים לחשיבה יצירתית ולמידה משמעותית.  בעולם העסקי כבר הבינו שיצירת סביבת עבודה דינמית ומעוררת ענין, מעודדת חשיבה יצירתית ותחושת שייכות של העובדים במקום.

עיצוב נכון של מרחב למידה עוסק ביצירת סביבה חוויתית וידידותית המאפשרת למידה משמעותית ופיתוח חשיבה יצירתית תוך התחברות לערכים ולתפיסה הפדגוגית בהם דוגל הצוות החינוכי של בית הספר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *